Shanghai ‘Home sweet Villa!’ - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Enden - WaarBenJij.nu Shanghai ‘Home sweet Villa!’ - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Enden - WaarBenJij.nu

Shanghai ‘Home sweet Villa!’

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

28 Februari 2011 | China, Sjanghai

Gevonden: Chinese opa en oma met villa + zwembad + golf baan + tennis baan! Jackpot qua huisvesting en mensen, wordt behandeld als kind aan huis. Zoals mijn broeder en tevens Personal Assistent Liu het vanaf het begin al mooi vastlegde in een zin: “Definitely I will find you a host family John, if not I will marry a girl to get you a family” (Liu, 2011).

Geluk? Nouja een beetje dan, maar geen toeval nog eentje dan: “Coincidence exists for the ones without focus” (Van Den Enden, 2011). Een goed idee werd uitgewerkt tot een strak plan en binnen een week hadden we verschillende opties waar opa en oma Chinees mij de meest ideale keus leek voor het leren van de authentieke cultuur en taal. Mijn Chinese opa (Peter) is gepensioneerd zakenman en een machtig persoon in de stad Shanghai met een schat aan ervaring, zoals ik al zei: een schot in de roos! :)

Na 7dagen in het Captain Hostel gezeten te hebben met Aziaten uit Japan, Z. Korea, Taiwan en China zit ik er nu in de villa warmpjes bij. In mijn slaapkamer daarentegen, is het ‘s nachts nogal fripsjes omdat ik zo nodig de ‘sunny room’ wilde maarja, overdag zon op ZW is wel weer goed bronzen natuurlijk!

Even kort wat hoogtepunten en steekwoorden:
-Bezoek World Expo 2010: ‘better city, better life’ --> solar
-Iedere ochtend noodles, soep, kip en groenten. Heerlijk!
-Inmiddels al aardig pro in eten met stokjes! :)
-Eind deze week eerste trip samen met opa naar Yellow Mountain!
-Gnbi = proost

Vandaag mijn eerste officiële les aan de Shànghi FùDàn Dàxué oftewel, Fudan University. Mijn mede studenten heb ik al ontmoet en het belooft, na een luxueus welkomst comité met de nodige versnaperingen, een knallend semester te gaan worden. Zoals verwacht een zeer interessante MBA ‘studenten’ mix oudere FRA, ESP, CH, FIN, KOR, ITA en natuurlijk de Dutchies! Overigens ben ik het jongste pikkie in de klas, de oudste is 43jr en werkt full time vandaar dat het gros van de classes ’s avonds plaatsvindt.

Terwijl ik me zojuist realiseer wat een mega ervaringen ik de afgelopen twee weken hier heb opgedaan, knik ik bevestigend tegen mijn laptop en denk “this city is werkelijk thé city of China met een zee aan mogelijkheden!”.


P.S. Heel leuk om alle reacties te lezen!:) Bo zhòng (take care)

  • 28 Februari 2011 - 03:37

    Voogd:

    John john john....
    Lekker bezig hoor! :)

  • 28 Februari 2011 - 06:34

    Tia:

    een beetje vandenenden kan al vanaf z'n 10 de met stokjes eten...zijn ze toch nog
    wat vergeten ;) je leert snel john! leuk :D

  • 28 Februari 2011 - 08:08

    Sonja:

    Hi John!!
    Wat een geweldige ervaringen heb je nu al opgedaan!
    Jij zit gelukkig op een mooie plek,
    succes met Chinese taal en liefs,
    son!

  • 28 Februari 2011 - 09:49

    Yoeri:

    Die john die regelt het wel weer hoor ;)
    Echt goud dat het zo goed bevalt man. En succes op de uni ouwe maar dat gaat jou wel lukken!

  • 28 Februari 2011 - 09:55

    Jeroen:

    Hej John,

    Ik vind het erg grappig geschreven wat je allemaal meemaakt. Zit ik hier in mijn groene Bussum (nee, geen solar, maar bomen) en geniet mee van je stappen daar. Geluk is wijsheid van het onderbewuste, dus je bent al aardig wijs (aan het worden).

    Die universiteit ziet er gelikt uit! Waar ergens in Shanghai staat deze? Ben 1 x in Shanghai geweest en niet veel verder dan de boulevard. Bundi ofzo toch?

    Het Gaatjes vullen met goud- project heeft nieuwe inzichten. Yola, je vader en ik hebben ieder een tandarts benaderd om te zien wat de mogelijkheden zijn. Mijn tandarts zei dat Het Rode Kruis hetzelfde doet. Die weten haar zelfs op haar thuis adres te vinden om het goud maar aan hen af te staan. Moeten nu kijken of en hoe we daar tegenop kunnen. Een zijweg is om het overzichtelijke aantal van cremetoria (ongeveer 30) persoonlijk te gaan benaderen. Yola en ik gaan daar nu in duiken hoe het daar mee zit. Denk daar zeker wel een partij al aan verbonden is, maar wie weet is daar veel te verdelen en kunnen we een graantje meepikken. Khou je op de hoogte (al zul je het ook wel horen van het thuisfront).

    Jeroen

  • 28 Februari 2011 - 10:44

    Wendela:

    Hey John!

    Wow, mooi joh! Heb je goed geregeld! Leuk ook dat je zo echt onderdeel uitmaakt van de Chinese cultuur :)!!! Enjoy ;)!

    Wendela

  • 28 Februari 2011 - 10:48

    Emre:

    Kiek m goan...

  • 28 Februari 2011 - 12:57

    Rene:

    Sjon,
    mega dik verhaal ook! Hou wel van die quotes! Ik dacht dat ik geluk had hier in Sydney maar geloof dat jij dat best wel overtreft :)!
    Snel ff Skypen ok?!

    Spreek je,
    Laterr

  • 28 Februari 2011 - 17:14

    Bofkont:

    He John, Wat fantastisch dat je juist deze mensen hebt getroffen op je weg waar je nu fijn en prettig kan vertoeven.
    Het is ook inderdaad heel bijzonder dat je dit mag meemaken. Je bent echt een bofkont.
    Die opa ziet er nog niet echt als een opaatje uit. Het lijkt me een vlotte vent..
    Ik wens je nog veel meer goede dingen toe.
    Lieve groetjes
    Yola

  • 28 Februari 2011 - 18:50

    Maurice:

    Hey John leuk om zo op de hoogte te blijven van al je ervaringen in China. Veel succes met de studie. Je hebt het idd getroffen met je verblijf. Geluk bestaat niet, maar dwing je af (maurice 2011) :) Groetjes vanuit een koud Nederland.

    Maurice

  • 01 Maart 2011 - 09:36

    Ruud & Syl:

    Hee John!
    Dat heb je goed voor elkaar! We hadden ook niet anders verwacht van je :) Wonend tussen de chinezen zal je inderdaad het beste leren van de cultuur en de taal. Gaaf hoor! De taal lijkt ons pittig zat zo op het bordje te lezen.
    Succes met de studie!

    Liefs Ruud & Syl

  • 03 Maart 2011 - 08:24

    Plan Geslaagd:

    Ha John,

    Een zeer geslaagd plan, die Chinese 'opa en oma'. Ik zie rechts op de foto's ook een leuke dochter. Misschien wordt dat nog wat..;-)

    Veel plezier en succes met de studie.

    PeterO.

  • 04 Maart 2011 - 21:43

    Marco Van Veen:

    nog 2 maanden en je hebt je eigen fabriek

  • 05 Maart 2011 - 13:52

    Uncle Willem:

    John - Optimists are always lucky - . Terwijl jij je geluk beproefde hebben wij genoten van 6 prachtige TV docu's van Wild China met geweldige natuur en cultuur opnamen.
    (Ps De communistische partij is toch wel bang voor een jasmijn revolutie en gaat het de people extra naar de zin maken.) Take care en -more- good luck.

  • 07 Maart 2011 - 21:17

    Helen:

    Zo te lezen hoef je je niet te vervelen!!
    Klinkt goed allemaal!

    liefs

  • 11 Maart 2011 - 18:10

    Saar:

    Hee John,

    Gaaf hoor wat je daar allemaal doet en meemaakt! En wat een mooie citaten; je hebt toch geen plagiaat gepleegd he???;) haha
    Nou heel veel succes en plezier weer met alles de komende tijd. Wij gaan hier weer verder met het gewone leventje......

    xx Saar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Na Zuid-Amerika is nu China, Shanghai de volgende bestemming! :)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 46199

Voorgaande reizen:

17 November 2017 - 10 December 2017

Terugkeer naar Peru 2017

27 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Trans Siberia/Mongolia/Beijing Express

02 Augustus 2007 - 08 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: