Building´Quanchi´with Focus - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Enden - WaarBenJij.nu Building´Quanchi´with Focus - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Enden - WaarBenJij.nu

Building´Quanchi´with Focus

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

14 Maart 2011 | China, Sjanghai

Na de magische woorden “You can live in my house, I have a villa with swimming pool, a golf court, tennis court and can eat together with me and my wife. I shall treat you like my son” lijkt het alleen maar gekker te worden..! :D

Het hele huis biedt een leerplek, van het Buddha beeld in de woonkamer, de badkamer met 8emmers, tot de koelkast waar je zo nu en dan een portie eend hoofden aantreft. Wo xi huan zhi ge jia = Ik leuk vinden dit huis. Ondanks dat de beste man meer geld heeft dan tijd, bespaart hij letterlijk nog iedere druppel en geeft hij iedere dag nieuwe dimensies aan mijn Neerlandsche perceptie van ‘zuinigheid’.

Deze gepensioneerd zaken man komt uit een arme familie en heeft zijn fortuin beetje bij beetje, yuan bij yuan, druppel bij druppel opgebouwd. Dat is allemaal heel leuk en aardig maarre ik heb zo nu en dan gewoon een warme douche nodig! En niet een emmer met opgespaard koud water, 5thermoskannen met warm en mezelf dan wassen met een fokkin sponsje terwijl ik in een marmeren badkamer sta met alle luxe aanwezig! Desalniettemin doe ik het toch uit respect voor opa en oma Chinees en vooral omdat ik weet dat het geen geld kwestie is maar om het besef van hen en hun afkomst. “Things you do define who you are” (Van Den Enden, 2011).

Of wellicht meer toepasselijk “People commit to causes rather than to plans” (Yuann, 2011).

Daarnaast ben ik inmiddels ook kind aan huis bij het Captain Hostel, centraal gelegen in de stad, waar ik veel mensen ontmoet en ik verschrikkelijk lekker lang, en warm, kan douchen… Ook slaap ik zo nu en dan downtown in het penthouse van Niklaus, Beat (SWI) en Thomas (FRA) waar overigens ook een hele beste gitaar aanwezig is. Dit zijn slechts korte uitstapjes naar de Westerse wereld want ik ben het gros van mijn tijd te vinden onder de spleetogen!

Afgelopen weekend een heerlijk zitten loungen in een authentiek Chinees Theehuis met opa Chinees, broeder Liu, Chinese vrienden van opa en Anita (FRA) medestudent. Onbeperkt drinken, eten (breakfast, lunch en diner) en vooral, chillen met die billen! De ‘quanchi’ (relatie/netwerk) is gelegd voor interviews met CEOs van grootste solar businesses van China. Dit alles met het oog op het schrijven van mijn master thesis. Verder nog heerlijk gegeten met de MBA medestudentico’s in een Michelin ster restaurant die achteraf sterloos bleek te zijn maar toch wel weer erg gezellig :).

Oké de laatste twee quotes en nieuwtjes voor vandaag:
- “We are all on the same boat” (Van Den Enden, 2011).
- “Unite people, cultures, and Nations and live what you believe” (Van Den Enden, 2011).


Zhai jen en bao zhong!
P.S. Mooie trips en reizen in het vooruitzicht, daarover later meer :)

  • 14 Maart 2011 - 04:22

    Rene:

    Mooi verhaal weer Sjon :)! Ik ga zo ook maar weer eens een verhaal typen! Ben benieuwd overigens naar je reisplannen!

    Cheers vanuit Sydney!

  • 14 Maart 2011 - 06:24

    Tia:

    :D :D top John! geweldige chinese leerschool :D :D

  • 14 Maart 2011 - 06:51

    Tia:

    mooi die chinese wijsheden aangevuld met 's-gravenzandse wijsheden :D
    leerzaam he?!

  • 14 Maart 2011 - 07:20

    Tia:

    loop niet te emmeren joh! ;)
    zeeuwse zunnigheid :) in shanghai

  • 14 Maart 2011 - 07:24

    Yoeri:

    Hee John,

    Goed bezig man! jij vermaakt je wel daar in Sjanghai hoor ik al.
    Ben ook erg benieuwd naar je reisplannen ouwe.

    Groeten,

    Yoeri

  • 14 Maart 2011 - 07:55

    Mariska En Charley:

    Hee neef, klinkt allemaal weer helemaal goed...leven in luxe en dan toch lekker spartaans douchen...keeps your mind awake;) maarre die onderste zin Zhai jen en bao zhong! dat kent mijn google vertaler niet hoor...lol... ik wil graag ondertiteling, kunnen we hier ook ons chinees op peil brengen. Charley wil je nog vertellen dat zij chinees leert via tekenfilmpjes.
    de groetjes van ons uit Delft!!!!

  • 14 Maart 2011 - 08:54

    Nikki:

    Hahaha tennisbanen, golfbaan etc in de tuin, maar toch douchen met emmers..super:P! Hoe gaat 't nou met je Chinees? Ik zie weinig Chinees in dit verhaal staan meneer...Ik zeg; vanmiddag op Skype mag je je kunsten showen haha.

    Doeeeeei Chineesje, tot sprekens.

  • 14 Maart 2011 - 10:17

    Robbertjan:

    Johnieboy alles wel lekker verhaaltje weer. Heel pro dat uithalen naar quotes maar heb wel een beetje respect voor de 'spleetogen' zoals jij dat zo leuk zegt. Geniet er van Johnieloco.

    Robberto

  • 14 Maart 2011 - 16:10

    Terya:

    Haha John, ik hóór het je zeggen allemaal. Superleuke verhalen man! :D Wist niet dat jij zo leuk kon schrijven. Veel plezier & leer-ze. ;)

  • 14 Maart 2011 - 19:54

    Marilyn:

    Vertel mij eens hoe je dat doet....je bent er net en je hebt nu al een netwerk opgebouwd met CEO's terwijl je vooral aan het relaxed, eten en drinken bent...:D

  • 14 Maart 2011 - 20:29

    Yola De Baets:

    Hoi John,

    Wat is het toch een vreemde bedoeling al die emmertjes met die verbindingslapjes.... En dan zo'n mooie omgeving. Het is wel een beetje tegengesteld. De enorme rijkdom en dan toch zo zuinig met water. Het moet vast een klein natuurfoutje zijn in zijn hoofd.
    Ik zie dat je geniet bofkontJohn.... Ik kan bijna meegenieten door al die intens mooie foto's
    Ik wens je nog veel pleizier.... en ja in cusco..... daar loopt het even niet zoals we hadden verwacht....
    Daar gaan we wat aan doen!

    Veel succes nog en geniet .....
    Lieve groetjes
    Yola

  • 15 Maart 2011 - 15:18

    Piet En Petra:

    Lekker bezig, John!
    Leuk om je verhalen te lezen en mooie foto's!
    (wel een beetje eerbied voor die "spleetogen", he?!

  • 17 Maart 2011 - 10:17

    Andrea (gbsm):

    Aaahh John, wat doe je dit weer geweeeeeldig!!!! Echt te gek man :D Super leuk!

  • 18 Maart 2011 - 17:09

    Uncle Willem:

    Just act normal, that's bad enough (W.Kester 1960)
    To put also a coin in a baggie.

  • 19 Maart 2011 - 09:58

    Syl & Ruud:

    Weer een super leuk verhaal om te lezen John!
    Keep up the good working!

    Studeerse! We zijn benieuwd wat voor mooie trips je in de planning hebt!

    Liefs Ruud en Syl

  • 27 Maart 2011 - 11:39

    Ruud:

    Zo Sjon jij maakt wat mee daar zeg, echt dik!

    Als je nog lang in die Villa blijft zitten kom je nog zuiniger terug dan dat je weg ging =)

    Geniet er van en niet te zuinig worden he ;)

    Gr,

    Ruud

  • 27 Maart 2011 - 19:11

    Kim:

    He Broertje,

    Al weer een tijd niet gesproken, maar blijf wel op de hoogte via de rest van de fam.
    Fijn dat je je keuze hebt gemaakt en nu warm zit. Je hebt in elk geval wel al het een en ander meegemaakt en geleerd daar.
    Hoop dat je ons niet al te veel mist. Tja, want oost, west,...

    Met mij gaat alles goed.
    Ik heb vandaag samen met Merel foto´s gemaakt voor de trouwkaart van Danielle en Kevin.
    Ben benieuwd wat ze gaan uitkiezen.
    Morgen start m´n projectweek, ook wel lekker, even uit het gewoone ritme!

    Spreek je snel weer.

  • 04 April 2011 - 05:44

    Tia Maria ;):

    hey john,heb je het TE warm, leuk en naar je zin?? je bent alweer een poosje stil op je site?!!
    ben toch wel benieuwd naar je nieuwe plek en hoe het met je gaat! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Na Zuid-Amerika is nu China, Shanghai de volgende bestemming! :)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 46188

Voorgaande reizen:

17 November 2017 - 10 December 2017

Terugkeer naar Peru 2017

27 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Trans Siberia/Mongolia/Beijing Express

02 Augustus 2007 - 08 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: