Trans – Mongolia and –Beijing Express - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Enden - WaarBenJij.nu Trans – Mongolia and –Beijing Express - Reisverslag uit Sjanghai, China van John Enden - WaarBenJij.nu

Trans – Mongolia and –Beijing Express

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John

16 Februari 2011 | China, Sjanghai

Na mijn break in Irkutsk waar de receptioniste mij een typisch Russische maaltijd voorschotelde, kostelijk overigens, ben ik de stad uitgegaan naar het Baikal meer: grootste en hoogste zoetwater meer ter wereld. Ik kan je vertellen op het compleet bevroren meer rijden sneeuwscooters, auto’s en zitten de lokale Eskimo’s rustig te ijsberen tot er een visje bijt.

Mijn voeten voelden inmiddels ook aan als ijsklontjes omdat ik dacht dat het “wel mee zou vallen, de lucht wat ten slotte zo strakblauw” niet dus. Conclusie: gympies en 1paar sokken in Siberië geen goed idee, zeker niet als je een husky toch wil gaan maken! Siberia was koud maar warm tegelijk, zowel de gastvrijheid van de locals als de strakblauwe luchten.

Eenmaal op de volgende trein naar Ulanbaataar bleek ik iets minder gelukkig te zijn, bij mijn 4-persoons coupé stonden 6Mongolen binnen en nog 5buiten luidruchtig te bedenken hoe ze alle meegebrachte handelswaar, kinderwagens, aardewerkpotten en weet ik het allemaal naar binnen gingen brengen. Na een korte analyse van deze situatie had ik al gauw door dat dit nooit ging passen. Verder is de hele coupé gemeenschappelijk bezit en lopen ze half over je heen als je ligt te pitten maar ach, hebben we ook weer overleefd. Volgende ochtend werd ik zonder pardon overgeplaatst naar ander compartiment met twee Zweedse zusjes waar voedsel, salsa muziek, en de nodige vodka ruim aanwezig was. Met de zusjes Maija en Hanna (SWE) een geweldige tijd gehad in Mongolia: paard rijden, Mongolian Buddhistic klooster bezocht en ’s avonds geslapen in typisch Mongoolse ‘ger’ met -35C buiten en het brandhout dat op was rond middernacht…

Mongolia (het laatste land ter wereld waar de Nomaden vrij rondtrekken) is top, belachelijk goedkoop en vol met bijzondere mensen. Mijn verblijf in het family UB Guest house afgesloten met een jamm sessie op de trap met jawel, weer twee Mongolen was heel classic!

Na een magisch mooie treinreis door de Gobi woestijn, een party met twee Brasileños, Deutschers en Ozzies kwam ik afgelopen maandag dan aan in het beloofde land: China. Kebammmm!:) In Beijing al gauw mijn snor gedrukt en een paar uur later veilig en wel aangekomen in Shanghai: ’s werelds financieel centrum en qua business dé stad in China.

*Nu op zoek naar een Chinese family die mij in huis willen nemen. Tips, advies???

**of optie2: studentenflat met Chinese studenten zodat ik straks Mandarijns spreek voor een appel en een ei als een ware spleetoog!


  • 16 Februari 2011 - 11:21

    Nikki:

    Haha leuk verhaal weer John. Met -30 is het ook niet echt heeel slim om 1 paar sokken en gympies aan te doen he.. zou jij toch moeten weten;)
    HAVE FUN!

  • 16 Februari 2011 - 12:27

    Wendela:

    Klinkt goed allemaal John! Mooie verhalen, zeker ook in Mongolie, tussen de enorme families en aardewerken potten ;)! Maar eh, heeft de uni in Shanghai geen tips/lijst met gastgezinnen voor je ;)?

    Succes en have fun!

  • 16 Februari 2011 - 12:29

    Ria:

    Hee John, Ga een praten bij de Nederlandse verening in Shanghai! Succes groet Ria

  • 16 Februari 2011 - 12:39

    Tia:

    met jouw charme wordt je binnen no time door de lokale chinees geadopteerd :D
    anders optie 2 proberen :)) lekker mandarijn appel en ei ;)

  • 16 Februari 2011 - 12:41

    Je Vader:

    Mooi om te lezen wat je allemaal aan het doen bent.
    Ik vroeg me wel af wat die receptioniste uit Irkutsk je nu voor typische Russische voorschotelde.
    Waar heb je het hier nu over: drank, bier, vrouwen of gewoon een Irkutskontbijtje?
    de hartelijke groeten

  • 16 Februari 2011 - 13:15

    José :

    Ha die John,
    Je bent toch ook een mazzelaar dat jij out of all people bij de Zweedse zusjes mocht aanschuiven. Maar vertel eens. Hoe is dat slapen nu gegaan bij -35 zonder brandhout. Daar ben ik nu wel benieuwd naar. Nou, ik ga even informeren voor je adresje. Zien of ik via, via aan adresgegevens van de Nederlands/Chinese advocate in Changhai kan komen.

    Het gaat je goed.


  • 16 Februari 2011 - 13:23

    Mariska:

    Hee John,
    Ik zal Frank even vragen hij is ook in Shanghai geweest, heeft wellicht wel contacten voor je..Groetjes, Maris

  • 16 Februari 2011 - 15:23

    Mais :

    zo goos jij vermaakt je wel weer;) have fun!!

  • 16 Februari 2011 - 16:05

    Marijke:

    Wow! Wat maak jij weer veel mee zeg. Dat met die zweedse zusjes deed je natuurlijk gauw die overvolle coupe vergeten. Laat me weten hoe het in china is. Zoek ook nog een stageplek voor volgend jaar! Succes in ieder geval. Besos

  • 17 Februari 2011 - 07:39

    Leon:

    Zo te zien vermaak jij je wel. De trein ziet er ook wel ontspannen uit, beetje uitzicht en je komt de tijd lekker door.

    Have fun in Shanghai.

    Groeten

  • 20 Februari 2011 - 09:07

    Marian:

    Hi John, ik heb nog eens navraag gedaan bij onze Chinese student voor een "homestay" voor je in China. Onze student heeft aan haar Oom gevraagd die in Shanghai woont of hij zelf of iemand weet waar je zou kunnen bivakeren voor 4 maanden. Ze verteld me dat Chinezen niet gewend zijn om buitenlanders in huis te nemen, maar ze zal toch verder navraag doen voor je.
    Geniet er lekker van
    Ik hou je op de hoogte

  • 20 Februari 2011 - 10:20

    Roland:

    Hey John,

    Tof om je avonturen te lezen ! Je maakt aardig wat mee zo in de trein..haha
    Keep us posted.
    Mzls,

    Ro

  • 20 Februari 2011 - 13:08

    Sylvia & Ruud:

    John!
    Wauw! Jij bent ook echt het type wereldreiziger. :) Het gaat je zo makkelijk af en je maakt met iedereen contact, super leuk om te zien en te lezen!
    Je verhalen zijn leuk om te lezen!
    Hoop dat je snel een plek hebt gevonden waar je daar kan gaan wonen. Succes!

    Groetjes! xx Syl & Ruud

  • 20 Februari 2011 - 18:05

    Tia:

    ik had ff een "storing" op skype..konden jullie ff lekker verder kletsen :D

  • 21 Februari 2011 - 11:45

    Robert Voogd:

    Hey Johnny, heb net al je reisverslagen achter elkaar gelezen en zo mee kunnen genieten van het avontuur zonder de kou en het andere ongerief. Wel onvergetelijk zoiets natuurlijk en nu aan de studie. Geniet ervan verder en we horen weer van je.....

  • 23 Februari 2011 - 06:02

    Rene:

    Megadik! Ik hoop dat je onderhand al een huis gevonden hebt in Shanghai.. !

  • 24 Februari 2011 - 16:10

    Ria:

    Hee muzikant. Die taal verstaat iedereen joh! Het is overal gezelligies als jij er bent. Het gaat je in Shanghai ook vast lukken een slaapplaats te vinden zodat je geen mandarijn chinees hoeft te spreken. Heb je nou nog wintertenen overgehouden van je wandeltocht op gympies. Mogelijk is het in Shanghai zoals hier, voorjaar. We gaan je avonturen verder volgen, leuke leesstijl. groet Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Na Zuid-Amerika is nu China, Shanghai de volgende bestemming! :)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 46194

Voorgaande reizen:

17 November 2017 - 10 December 2017

Terugkeer naar Peru 2017

27 Januari 2011 - 23 Juni 2011

Trans Siberia/Mongolia/Beijing Express

02 Augustus 2007 - 08 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: